Magasinet Bandyportföljen ändrar format och satsar på mer text

Magasinet Bandyportföljen ändrar format och satsar på mer text

Sedan starten 2013 har Magasinet Bandyportföljen varit Sveriges enda magasin om bandy. Inför nästa säsong ändrar den fristående tidskriftens format – och satsar mer på text.
– I våra undersökningar har vi märkt mer och mer att det är längre texter våra läsare vill ha. Sedan starten har mycket hänt på webben, bevakningen har blivit både bredare och bättre kring bandyn, vilket är jättekul, men det leder också till att vi får tänka om lite. Nu vill vi fokusera ännu hårdare på fler djupare reportage där vi verkligen berättar historierna bakom, förklarar Patrik Johansson, Marknadsansvarig på Bandyportföljen. 

Förändringen innebär att storleken på magasinet blir något mindre men innehållet kommer att vara lika brett och sidantalet kommer att utökas. 

Samtidigt presenterar magasinet även sin redaktion för 2016/2017.
– Vi är lite som ett bandylag, kan man säga. Ska vi kunna leverera ett bra innehåll måste vi ständigt anpassa oss efter hur förutsättningarna ser ut. Med det här laget hoppas vi att vi ska kunna utmana om guldet, om man fortsätter prata bandytermer, förklarar Bandyportföljens creative director, Erik Ström.

Bandyportföljens redaktion 2016/17:

Johann Bernövall. Tidigare chefredaktör på Bandyportföljen. Jobbar även på Svenska Bandyförbundet. Driver magasinets podcast, MBP, tillsammans med Patrik Johansson.

Kajsa Kärnman. Nyutbildad journalist från Linnéuniversitetet i Kalmar som tidigare har praktiserat för magasinet.

Anna AnderssonGöteborgsbaserad journalist som tidigare skrivit reportage om både Glenn Hysén och GAIS Bandy i Bandyportföljen.

Daniel Engström Stenson. Smålänning baserad i Stockholm som har jobbat både med SvenskaFans.com och webbprogrammet Bandyhörnan.

Pär Jonasson. Har tidigare skrivit för magasinet, men framför allt jobbat med korrekturläsning – vilket han kommer att fortsätta med från sin placering i finska Jakobstad.