Frillesås annorlunda strategi på Instagram

Frillesås annorlunda strategi på Instagram

5-0! Seger i dag! Två nya, härliga poäng! Tung förlust, men vi kommer alltid igen! Dessa meningar är tagna ur luften, men fullt tänkbara under de flesta bandylags bilder på Instagram. Däremot är det inte det här man får se som besökare på Frillesås BK:s konto.

På Frillesås hemsida och Facebooksida finns traditionell information om resultat och påannonser inför matcher, men på Instagram ser det annorlunda ut. Strategin visar sig vara högst medveten.

- Vi tog ett beslut jag och Fredrik Brorsson, som håller i mediakontakter, om att han sköter hemsidan och klubbens Facebooksida, och där är det den mer seriösa linjen som gäller, berättar klubbchef Lars-Johan Svanström som är den som ansvarar för klubbens Instagramkonto.

Där är innehållet betydligt mer varierat.

- Vi vill ge en personlig inblick i vår klubb som kan vara av intresse inte bara för oss sportnördar. Bläddrar man igenom flödet av olika klubbar ser man väldigt mycket fina foton och närbilder på välkammade spelare med resultatrapporteringar under, men det här tugget får man ju ändå på hemsidor och i tidningar, Då kände vi i Frillesås att det var roligare att låta åtminstone en social medie-plattform vara lite annorlunda.

Klubben har haft mycket ny publik under säsongen, och kanske har Instagramkontot haft en viss betydelse för det.

- På det sättet kan vi locka även dem som inte är jätteintresserade av själva sporten att följa oss. Jag märker nu sedan jag höjde ribban med inläggen att bara under den korta tiden så har det varit flera som kommit fram och frågat om Instagram, vem som sköter det.

Ett av de mer lyckade inläggen under säsongen har varit den video där bollen som Mattias Johansson gjorde lagets första Elitseriemål med (i Edsbyn) levererades med ”poliseskort” till Sjöaremossen i en glasmonter.

- Då hörde P4 Halland av sig och gjorde en grej om det här. Där ser man hur ett enda skämtsamt inlägg kan ge uppmärksamhet åt sporten.

På sitt eget Instagramkonto postar Svanström mycket material relaterat till trädgårdsskötsel och det trädgårdsföretag han driver. Följarna är 11000 till antalet och även där är inriktningen både humoristisk och fundersam.

- Mina barn sa till mig när jag började att det skulle vara bara en bild och möjligtvis en hash tag, men jag är glad för att berätta och jag har märkt att följarna där vill ha lite mer än så, så det tog jag med mig till klubbens Instagramkonto också, och det är kul att se hur det tickar in nya följare.

Han är medveten om vad som är unikt för Frillesås och vad som går att bygga på ur marknadsföringssynvinkel.

- Vi är ju långt ifrån storklubbarna och kan trycka på att vi är laget från skogen, så det gör det kanske extra lätt att bjuda på något humoristiskt.

Frillesås på Instagram

Ilja Grachev: "En besvikelse i och med att slutspelet börjar snart"

Ilja Grachev: "En besvikelse i och med att slutspelet börjar snart"

Akilles vinnare i finska cupen

Akilles vinnare i finska cupen