Pressmeddelande maj 2013  - Magasinet Bandyportföljen

En sport som kan dra 40 000 personer till en SM-final förtjänar ett eget magasin, tyckte grundaren av Bandyportföljen, Patrik "Putte" Johansson, till vardags aktiv elitspelare. 

 

HUR DET BÖRJADE

- Jag är en flitig läsare av olika magasin och tyckte att min sport borde ha ett eget. Jag kontaktade Erik Ström som jag tidigare anlitat för olika projekt i Sirius Bandy och han tyckte likadant. Erik är en ung mångsysslare inom media med erfarenhet av journalistik, layout, copywriting och design. Dessutom är han väl insatt i sporten, vilket gör honom otroligt intressant att arbeta med, säger Patrik.  

Senast gången ett renodlat bandymagasin fanns i Sverige var 2007, när Svenska Bandyförbundets officiella tidskrift lades ner. Bandyportföljen kommer däremot att hålla en annan ton än sin föregångare med fokus på djupgående reportage och bredare utbud. 
- Inspirationen har vi hämtat främst från fotbollsmagasin som tyska 11 Freunde och svenska Offside. Vår idealläsare förfryser hellre tårna på Zinkensdamm än tar en öl på Hovet, men med ett brett innehåll hoppas vi även locka de ickefrälsta till arenorna, berättar Erik Ström.  


Inspirationen har vi hämtat främst från fotbollsmagasin som tyska 11 Freunde och svenska Offside
— Creative Director, Erik Ström

Fakta om BANDYPORTFÖLJEN

  • Magasinet utkommer fem gånger per säsong. 
  • Varje nummer skrivs med ett tema som det fokuseras extra på. 
  • Magasinet har hittills haft åtta personer på omslaget. Andreas Eskhult var den första.
  • En fotograf bjuder på sina bästa bandybilder i slutet av varje nummer.
  • Bandyportföljen är ett reportagemagasin som fokuserar på historien bakom.
  • Bandyportföljens första nummer gavs ut i augusti 2013. 
  • Ett standardnummer innehåller 72 sidor bandy. 
  • Varje år släpps ett nummer med #100sidorbandy